Click to order
Din beställning
Total: 
Vi rekommenderar även undertext till er video
Godkänn våra köpesvillkor
Genom att kryssa för checkboxen godkänner du våra köpesvillkår.
Animationsbloggen - Animationlandslaget.se

Marknadsföring: Vad du behöver veta innan du beställer en reklamvideo

Har du bestämt dig för att göra en animerad reklamfilm som en del av din marknadsföringsstrategi? Förberedelse är nyckeln till en lyckad produktion! Innan du bestämmer vilken leverantör du ska anlita för att göra din animationsfilm är det viktigt att du tänker på ett antal olika faktorer som kan vara avgörande för processen framöver.
Med den här artikeln har vi sammanställt en liten förberedelseguide som du kan använda för att effektivisera processen och se till att du får ut det mesta av din animationsfilms produktion.



Vad är syftet med din animerade reklamfilm?


Det första du behöver göra i beredningsprocessen är att skaffa dig en mycket tydlig bild av varför du vill producera en animerad reklamfilm. Är det för att introducera ditt nystartade företag? Eller vill du marknadsföra lanseringen av en ny produkt? Kanske har du en ny funktion i din nuvarande produkt som du vill förmedla till dina anställda eller befintliga kunder?

Oavsett ditt syfte är det mycket viktigt att du själv är 100% klar om din egen motivation. Det hjälper också att sätta en tydlig ram för ditt kreativa team och processen får ett bättre flöde.

Vad säljer du?

När du väl har bestämt vad ditt syfte är är det viktigt att ta en titt på vad du faktiskt vill sälja med din reklam. Är det en idé? En ideologi? En livsstil? Eller är det viktig information du vill förmedla?

Detta kan verka trivialt, men det utgör grunden för tonen som ska användas i din reklamfilm. Genom att ha en tydlig bild av vad du vill sälja skapar du en kreativ riktning som gör att du kan undvika många möten och telefonsamtal med produktionsbolaget. Dessutom sparar de mycket tid på att försöka förstå vad du vill uppnå.

Vem är reklamens målgrupp?

Denna process är överlag mycket viktig för ditt företag, så du har förmodligen några tankar om detta redan. Men det viktiga är att du skiljer mellan företagets målgrupp och reklamens målgrupp. Det är stora skillnader i tonen du använder gentemot dina kollegor och tonen som används mot potentiella företag eller privatkunder. Genom att tydligt peka ut syftet, målgruppen och produkten kan du spara tid för viktigare saker.

Vilken typ av reklam du väljer att producera beror mycket på dessa tre punkter och ger produktionsteamet en tydlig ram att arbeta inom. De är proffs inom sitt område och har erfarenhet av att kunna ge dig råd om vilken typ av reklam som bäst uppfyller dina behov. Några exempel på detta är animationsvideo, videoscribe, live-action video, rekryteringsvideo, etc.

Vem ska producera din reklam?


Den sista frågan du bör tänka på är vem som ska producera din reklam. Vad är viktigt för dig? Och vilket företag delar dina ambitioner och tankar kring reklamen?

Några saker som är värda att överväga i denna del av processen inkluderar;

Pris - detta varierar mycket, och det är en otroligt viktig faktor. Många företag överprissar sina produkter eftersom det finns väldigt få seriösa aktörer på marknaden. Kom ihåg att jämföra olika alternativ innan du bestämmer dig.

Erfarenhet - erfarenhet är viktigt. Det betyder inte att nya talanger på marknaden inte är värda en bedömning, men det är viktigt att du själv bestämmer om du är villig att riskera en "startup", eller om du hellre vill arbeta med ett mer etablerat företag.

Kundportfölj - detta är kanske den viktigaste faktorn att tänka på. Att producera reklam för ditt företag är ett kreativt område. Det finns därför lika många olika visioner där ute som det finns människor i branschen. Lägg ner lite tid på att hitta exempel som gjorts för andra företag för att få en känsla av om deras stil passar dig.

När du överväger vem som kommer att producera din reklam är det viktigt att tänka på dessa faktorer - men tänk inte för mycket. Det är också viktigt att följa din magkänsla och veta lite om vilken webbplats som resonerar med dig. Du kan alltid ge laget de kriterier och ramar du vill ha. Du behöver därför inte vara rädd om du inte hittar ett exempel du faller pladask för.

Läs mer om de olika kommersiella varianterna här.